Sifon schoonmaken

Het is de dag voor Kerstmis, ik heb alles in huis & onder controle, dus wat doe je op zo’n vrije zaterdag? Juist, je gaat de sifon in de badkamer schoonmaken!

In alle vroegte stond Manlief in de badkamer met een ontstopper te ploppen, het gorgelde dat het een lieve lust was. Het water van de wasbak liep niet goed door en er kwam de nodige troep naar boven. Hij moest echter dringend naar zijn werk, maar kondigde aan; ‘vanmiddag haal ik die sifon wel uit elkaar’.

Ach, dacht ik, da’s toch sneu, hij moet alle dagen rondom de Kerst werken en dan nog het werk in de kerk… wat is er nou leuker dan als je op kerstavond uit je werk komt met het vooruitzicht dat er een rotklus op je ligt te wachten, verrast te worden door je vrouw die het zelf al heeft gedaan. Want zo moeilijk kan het niet wezen, toch?

En inderdaad, op internet staan verschillende stappenplannen van loodgieters en doe-het-zelvers waarin aan de leek wordt uitgelegd hoe je een sifon schoonmaakt.

Dit kwam uit de sifon, alsmede een wattenstaafje. Dat kan niet de bedoeling zijn

Dit kwam uit de sifon, alsmede een wattenstaafje. Dat kan niet de bedoeling zijn

Ik ben van mening dat (ook) een vrouw een aantal dingen in en om het huis zelf zou moeten kunnen of bereid zijn het te leren. Olie peilen en bijvullen, ruitenwisservloeistof in het juiste gat weten te mikken, misschien wat behangen en schilderen hier en daar, de radiatoren bijvullen en ja, ook een sifon schoonmaken zou je eens moeten doen. Natuurlijk zijn er genoeg klussen die je aan de vakman/vrouw moet overlaten, maar de kleine dingen kun je proberen.

Dus goedgemutst begon ik aan de voorbereidingen. Oude lappen, huishoudhandschoenen, een oude (tanden)borstel, emmers en schoonmaakmiddel. En mijn smartphone met het stappenplan van de loodgieter onder handbereik.

Enige observaties en opmerkingen van de leek: er blijkt van alles uit elkaar gehaald te kunnen worden. Ik had geen schroevendraaier klaargelegd, doe dat vooral wél, want daarmee kon ik het putje losmaken van wat eronder zat en ook daar eens goed huishouden. Een waterpomptang is ook geen overbodige luxe voor het geval de schroefstukken waarmee de sifon vastzit erg strak zitten (ik kon ze gelukkig met de hand wegdraaien).

Losse onderdelen: let in hemelsnaam op dat je onthoud waar de rubber ringen vandaan komen, raak deze niet kwijt en monteer ze weer op dezelfde plek. Anders krijg je “lekkaasie”. (nu willen jullie natuurlijk weten doe dit avontuur voor mij is afgelopen….. waterdicht na afloop of niet?)

Een oude tandenborstel: zo’n sifon kan in verschillende delen uit elkaar gehaald worden, maar ook na het uit elkaar halen kom je er met een afwaskwast amper in. Dus gebruik daarvoor een oude tandenborstel.

Effe lekker soppen

Effe lekker soppen

Ook onmisbaar: koffie! Want als je de eerste smerigheid hebt opgeruimd, leg je de onderdelen nog even te weken in een sopje. Neem dan de tijd voor een kop koffie, al was het alleen al om de geur even op te snuiven (want geloof me, wat er uit zo’n sifon komt, ruikt niet bepaald naar luchtverfrisser).

Om de feestvreugde te verhogen heb ik tijdens het proces wat foto’s gemaakt, de meest smerige plaats ik helemaal onder aan het artikel. Als je geen prijs op stelt op viezigheid, raad ik je aan niet helemaal door te scrollen….

Enfin, het is me allemaal gelukt. Na het in elkaar zetten heb ik de wasbak vol water gezet en daarna in 1x leeg laten lopen. Goede test, want er bleek toch wat water langs te sijpelen. Bleek dat één van de ringen niet helemaal op zijn plaats zat, maar nadat ik hem verplaatst had (0,0001 mm natuurlijk) bleef de boel wel droog. Voor de zekerheid heb ik op het plankje onder de sifon een keukenpapiertje gelegd, als dat eind van de dag nog droog is, heb ik het goed gedaan.

Voor degenen die het graag een keer zelf willen proberen; deze uitleg komt van de site van Eteb loodgieter.

Stap 1: Afvoer reinigen
De eerste stap in het schoonmaken van de zwanenhals is het reinigen van de afvoer. Dit klinkt wellicht als een overbodige stap, maar het is zeker van belang. Wanneer het water al in uw wastafel blijft staan, moet u eerst het putje schoonmaken door haren en vuil uit het rooster te verwijderen, en met een punttang de resten die iets dieper zitten weg te halen. Het reinigen van uw afvoerputje is soms al genoeg om de verstopping te verhelpen.

Stap 2: Sifon verwijderen
Als de verstopping na het schoonmaken van het putje niet is opgelost, is de tweede stap het verwijderen van de sifon. Hiervoor moet u de schroeven waarmee de sifon is vastgemaakt tegen de klok in draaien. Dit is over het algemeen met de hand te doen, maar als ze erg straks zitten kunt u hiervoor het beste een waterpomptang gebruiken. Let wel: doe eerst een doek om de schroeven, hiermee voorkomt u beschadigingen. Zet dan een emmer onder de afvoer en haal de sifon los. Denk hierbij erom dat u alle onderdelen goed bij elkaar houdt, zoals rubberen ringen en schroefdopjes. Zo voorkomt u problemen na het reinigen.

Stap 3: Sifon schoonmaken
De derde stap is het daadwerkelijke schoonmaken van de sifon. Dit doet u eenvoudig door de onderdelen in een emmer water met allesreiniger te plaatsen. Om de sifon helemaal goed te reinigen kunt u daarna met een oude afwasborstel de vet- en etensresten makkelijk verwijderen. Het goed schoonmaken van de randen is daarnaast belangrijk. Zo bent u voor een zo lang mogelijke tijd van de verstopping af.

Stap 4: Monteren
Als het reinigen van de sifon gebeurd is, moet deze weer in elkaar gezet worden. Vergeet hierbij geen onderdelen zoals de ringen, deze voorkomen namelijk lekkage. Om zeker te weten dat het schoonmaken van de zwanenhals de verstopping heeft verholpen, moet u de afvoer nog testen. Laat daarom water door de afvoer lopen, en vul de wastafel geheel met water alvorens het te laten afvoeren. Wanneer dit allemaal goed werkt, is het schoonmaken gelukt. Let nog wel even op of er geen lekkage ontstaat.

Mocht dit allemaal niet geholpen hebben, schakel dan een loodgieter in.

Lekker sappige plaatjes:

In een emmer spoelde ik de sifon zo goed mogelijk schoon, met dit resultaat

In een emmer spoelde ik de sifon zo goed mogelijk schoon, met dit resultaat

Ehmmmm, ja..... hebben we echt een onderschrift nodig?

Ehmmmm, ja….. hebben we echt een onderschrift nodig?

 

Zeg het maar!

