Vieze doekjes

Als ik de berichtgeving over voedselveiligheid en -hygiëne zo eens de revue laat passeren, dan ben ik best trots op mezelf, dat mijn gezin tot op heden nog gezond en wel is. Griezelige spotjes over groezelige gewoonten met verstrekkende gevolgen wijzen ons erop hoeveel gevaar het voedselbereidingsproces met zich mee kan brengen.

Voedselvergiftiging en voedselinfecties liggen op de loer. Het Voedingscentrum plaatste op abri’s levensgrote posters over ‘de ziekmakers die je niet ziet’. Een schoonmaakproduct maakt de vergelijking tussen een vies doekje en rauwe kip, als je een vies doekje in de keuken hebt liggen, kun je je aanrecht net zo goed met een rauwe kippendij schoonvegen, is de boodschap.

"Je ziet me niet, maar ik ben er wel..."

“Je ziet me niet, maar ik ben er wel…”

Dat het mij de afgelopen 30 jaar gelukt is om mezelf en de mensen voor wie ik kook in leven te houden, is dus geen geringe prestatie. Natuurlijk, er zijn in de loop der jaren weleens ‘vervelende’ reacties na een maaltijd opgetreden, maar die zijn op 1 (nou vooruit, hooguit 2) hand(en) te tellen. Meestal bleek het achteraf lastig te achterhalen waar het nou fout gegaan was. Want A, B en C hadden allemaal van hetzelfde vlees gegeten en alleen A heeft nu last. A en D hebben hetzelfde sausje gegeten, maar D voelt zich kiplekker.  A en C hadden groente 1 en iedereen heeft van groente 2 gegeten, dus daar zal het ook niet in zitten.

Nu zou je nog de verdenking uit kunnen spreken dat het aan de persoonlijke hygiëne van A ligt. Maar juist A vertrouw ik in dat opzicht volkomen, waar ik bij anderen soms weleens denk dat ze wat al te snel klaar zijn met handen wassen. En D was degene die gekookt had, dus als die rauwe tartaar had gesnoept, of aan de messen had gelikt waarmee de rauwe kip gesneden was, dan zou dat ook nog een hoop verklaren. Nee, het bleef meestal een volkomen raadsel waarom we dan één uitvaller hadden.

Kopen - wassen- scheiden - verhitten

Kopen – wassen- scheiden – verhitten -koelen

Veel veiligheidstips kende ik al, dankzij een gedegen opvoeding op dat gebied. Of ik ook altijd braaf alles opvolg laat ik even in het midden. Sommige tips in de campagnes vind ik zo simplistisch ‘omdat mijn moeder dat al zei’. Een soort volkswijsheid waarvan ik altijd dacht dat iedereen die met de paplepel ingegoten kreeg. Maar als dat het geval was, hadden ze die spotjes niet hoeven maken. Dus soms is het gewoon een reminder, soms steek ik er wat van op.

Bewaren

Bewaren

Zeg het maar!

