Waar op de trap? Nou daar!

Hallo mensen, eindelijk weer eens een bericht van mij, Quibus. Het heeft even geduurd, maar ja, het is voor een rat lastig om ongezien bij de computer te komen, laat staan om deze berichten te typen, de letters op het toetsenbord liggen zo ver uit elkaar! En dacht je dat wij een eigen tablet in de kooi kregen, of zelfs maar een smartphone? Echt niet. Het blijft dus behelpen.

Het gaat erg goed hier in Huize Q (die Q staat voor ‘Qooi’). Inmiddels zijn we  7,5 maand oud en wegen we ruim een halve kilo. Per stuk. Je kunt dus merken dat we goed te eten krijgen.

Okee, ik ben wat gegroeid, maar het past nog steeds. Zoals katten vaak zeggen: "If it fits, I sits".

Okee, ik ben wat gegroeid, maar het past nog steeds. Zoals katten vaak zeggen: “If it fits, I sits”.

Maar bij al het lekkere eten hoort natuurlijk ook voldoende lichaamsbeweging. Zoals jullie weten hebben we dagelijks meerdere keren de grote hoekbank tot onze beschikking om op rond te rennen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het rennen wat minder wordt, we zijn wat bezadigder aan het worden. Maar dan is er natuurlijk ook nog De Trap. Die sluit mooi aan bij de leuning van de bank, dus de overstap was al vrij snel gemaakt. Ik was de eerste van de broertjes die leerde traplopen en tot voor kort was eindigde dat avontuur voor mij op de bovenste trede. Ik ging niet verder dan die laatste tree, die afwijkt van de andere treden. Boven aan die trap is iets wat ‘De Overloop’ wordt genoemd en daar zitten de deuren die leiden naar wat ‘Slaapkamers’ worden genoemd. De laatste trede was een barrière voor mij.

Maar toen ik vorige week op die bovenste tree zat, ging een van de slaapkamerdeuren open en kwam Vrouwtje op de Overloop. Ze ging daar rustig zitten en begon tegen me te praten. Toen ik haar zo zag dacht ik: zo eng kan het dus niet zijn, zo’n Overloop. En ik nam de laatste horde….

Sindsdien ga ik dus regelmatig all the way up. Op de Overloop valt nog heel wat te snuffelen. De deuren naar de Slaapkamers zijn dicht, maar door de kieren aan de onderkant weet ik zeker, dat er in die slaapkamers nog van alles te besnuffelen valt. Mijn kans komt nog wel, ooit op een dag eens een keer vergeet iemand zo’n deur dicht te doen en dan gaat het avontuur verder…..

Toen Qasper mij de laatste stap (nou ja, sprong) had zien maken, besloot ook hij het er op te wagen. Alleen onze broer Qoen ziet het nog steeds niet zitten en strandt dan ook altijd op de laatste tree. Sowieso raakt Qoen gestrand, want hij kan niet van de trap afdalen. Dat kunnen Qas en ik inmiddels wel. We gebruiken daarbij de zijkant van de trap voor houvast. Vrouwtje wil graag dat we, zoals zij dat zegt “aan de kant van de Leuning” de trap afkomen. Nou zul je zeggen, kunnen jullie bij de Leuning dan? Nee, maar aan die kant zit tevens de muur, terwijl aan de andere kant een open ruimte is. Als er aan die kant iets mis gaat met de afdaling, dan kun je diep vallen…..

Ik ben inmiddels goed getraind in afdaling langs de Muurkant, Qasper blijft eigenwijs en probeert het iedere keer aan de kant van het “groot gapend gat”.  We zijn nooit zonder toezicht op de trap, dus als hij erg gevaarlijke toeren begint uit te halen is er altijd een redder in de nood (m/v).

De Mensen hadden al geleerd om op te letten als ze de Trap af wilden dalen, omdat wij op de één van de treden kunnen zitten (door een bocht in de trap zie je dat niet altijd meteen). Nu moeten ze zelfs oppassen omdat er ratten voor hun Slaapkamerdeur zitten….. Maar ze waarschuwen elkaar, er is altijd iemand die op ons let, dus als Zoon naar beneden komt, wordt hij ingeseind, ‘pas op de ratten’. Het valt me op dat hij tegenwoordig rustiger de trap neemt, waar hij in het verleden nogal eens met ‘grote stappen snel thuis’ wilde zijn….

Zo zie je maar, ook Mensen zijn best te trainen.

Zeg het maar!

