Dilemma, dilemma

Na zeven weken niet op Facebook geweest te zijn, kan ik maar één ding vaststellen: het bevalt me wel. Ik vind het een stuk rustiger, zo zonder alle meldingen, foto’s, feitjes en discussies. Toegegeven, ik mis het wel om (bepaalde) mensen te volgen, mensen die ik niet regelmatig (in het echt) zie, maar die me wel na aan het hart liggen. De kleine en grote updates over wat er speelt in hun dagelijks leven, die zou ik wel willen blijven zien.

Natuurlijk is het mogelijk om in je account heel veel zaken naar je hand te zetten, zo kun je ervoor zorgen dat je niet of nauwelijks wordt geconfronteerd met updates van mensen die je weliswaar hebt geaccepteerd als vriend, maar waarin je eigenlijk toch niet zo geïnteresseerd blijkt te zijn. Ook kun je je vrienden indelen in categorieën, zodat je de updates die je plaatst specifiek zichtbaar kunt maken voor een bepaald publiek. Zo heb ik de categorieën ‘familie’, ‘christenen’, ‘goede vrienden’ en ‘hele vage kennissen’. Dat laatste is een grapje natuurlijk (of toch niet?). En ja, je kunt ingedeeld zijn in meerdere categorieën 🙂

Een week of twee nadat ik gestopt was met het gebruiken van Facebook (vanwege de vastentijd), besloot ik mijn account maar te deactiveren (wat overigens niet hetzelfde is als opheffen). Echter, op dat moment realiseerde ik me, dat ik voor meerdere apps gebruik maak van FB om in te loggen. En niet alle apps hebben de mogelijkheid om je inlogmethode te wijzigen. Soms kun je niets anders doen dan een nieuw account aanmaken voor zo’n app. En als je dan je historie niet kwijt wilt, bijvoorbeeld omdat je al meer dan 500 tekeningen met je zus gemaakt hebt in Draw Something, of omdat je in Endomondo wilt kunnen blijven zien dat je het equivalent van meer dan 6 hamburgers verbrand hebt, wat doe je dan? Het is bepaald een ‘first world problem’, dat ben ik met je eens, maar toch….. Dilemma, dilemma. Wat te doen? FB wegdoen en met de apps een nieuwe start maken? FB houden en er selectief gebruik van maken (wat me vermoedelijk toch niet lukt)? Of FB houden, er geen gebruik meer van maken, alleen als inlog voor mijn apps?

Ik schaam me, dat dit een dilemma voor me is. Je zou toch denken dat ik wel andere dingen had om me mee bezig te houden. Tja, soms heb ik evenveel diepgang als een pannenkoek.

First world problems
First world problems
Zeg het maar!

