Ontzettend gelachen. Om iets wat heel verdrietig is.

poster-alle-dagen2011klVanavond zijn we naar de show ‘Alle Dagen’ van Richard Groenendijk geweest in de Warenar. Hij heeft voor deze voorstelling de Poelifinario Cabaretprijs gewonnen, en terecht.  Er wordt gelachen, gehuild (van het lachen) en er wordt gezongen. Richard Groenendijk kan namelijk zingen! Hij is cabaretier, speelt in  musicals en zingt in shows. Allround entertainment.

Echt waar, ik heb ontzettend gelachen, maar wat mij uiteindelijk vooral bijbleef, was het verdriet. Ik proefde het verdriet, de eenzaamheid die je voelt, als je ‘afwijkt’ van het gemiddelde. Welk gemiddelde? ‘Het’ gemiddelde, noem maar op. Het doet er niet toe waar je anders in bent, of het je seksuele geaardheid is, je bouw, je haarkleur, of van mijn part je schoenmaat, hoe verschrikkelijk eenzaam moet het zijn om er ‘niet bij te horen’. Hoe ontzettend hard is dat. Je bent wie je bent, maar je mag dat niet zijn. Auw.

Richard Groenendijk geeft een open en eerlijke inkijk in zijn leven als homo. Hij doet het zó, dat hij de lachers op zijn hand heeft. Maar daarachter zit verdriet, en dat voel je.

Ik heb bewondering voor hem, dat hij zich op een podium ten overstaan van iedereen, zo bloot durft te geven. Het is uiteindelijk zijn leven waar de zaal om zit te lachen, zijn angsten, zijn gevecht om er te mogen zijn, zijn verdriet. Het is cabaret, dus er moet gelachen worden, maar het is ook iemands leven, met pijn, angst en verdriet.

Richard zegt: ‘Ik ben een bange jongen’. Maar daar op dat podium zo je verhaal doen, dat noem ik: dapper!

Een korte samenvatting van de show:

Zeg het maar!

