Stilstaan bij Jezus’ lijden

In Visie nr. 12 (EO)  een artikel over kijken naar kunst in het kader van het lijden, de dood en verrijzenis van Christus*. Tekst en afbeelding zijn overgenomen uit de Visie.

STILLE ZATERDAG

pasen de zoon slaapt

Paul van Dongen
De Zoon slaapt (2010)

WEET

In de evangeliën lezen we maar één keer dat Jezus slaapt; op een boot op het meer van Galilea, terwijl er een hevige storm woedt. De apostelen zijn doodsbang en weten niet hoe snel ze Jezus wakker moeten maken. Nu is het sabbat, en Jezus’ beschadigde lichaam rust in het graf. Hoe verslagen en alleen moeten Zijn volgelingen zich niet voelen, nu ze hun grote Voorbeeld op smadelijke wijze zagen sterven? Hebben ze nog hoop, of zijn ze vergeten wat Jezus heeft beloofd?

DENK

Heb je weleens het gevoel dat God slaapt of ver weg is? Maakt dat je bang, of ben je vol vertrouwen?

BID

“Heer, soms voelt het alsof U niet bij me bent. Wilt U mij moed en geloof geven zodat ik steeds meer op U en Uw Woord leer vertrouwen? Al is het soms moeilijk, ik wil me aan U overgeven en mijn leven in Uw handen leggen.”

—————————————–

* Mede naar aanleiding van het boek Jezus voor Ogen – Beelden en woorden voor de Veertigdagentijd, Marleen Hengelaar-Rookmaker (red.), Buijten & Schipperheijn, 176 blz., € 16,90
De beeldmeditaties en beeldbijbelstudies werden ontwikkeld door kunstkenner Marleen Hengelaar-Rookmaaker. Ze richtte Artway op (www.artway.eu) dat geloof, kunst en kerk verbindt.

Zeg het maar!

