19 november: Internationale Mannendag

Ik hou van mannen! Echt! Veel! Ik heb 2 zoons en daar ben ik maar wat blij mee, want ik zag mezelf altijd als een ‘jongens-moeder’. Toen ik zwanger was van nummero twee werd mij geregeld gevraagd of ik hoopte op een meisje (nee dus) en toen deze tweede zoon geboren was, werd weleens gevraagd of we nog “doorgingen voor een meisje” (nogmaals: nee dus). Ik ben ook nog eens getrouwd met een geweldige man, dus in de top-3 van mijn favoriete personen allertijden staan alleen maar MANNEN!

Ik heb jarenlang op afdelingen gewerkt die door mannen gedomineerd werden en ik vond het een feest. Sinds een aantal jaar werk ik in de zorg, steeds voor vrouwelijke managers. Vrouwen waar ik het goed mee kan vinden, vermoedelijk omdat ze eigenschappen bezitten die over het algemeen aan mannen worden toegeschreven: logisch denken, recht-door-zee, knopen kunnen doorhakken, oplossingsgericht werken, humor hebben en een ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit. Dit zijn kortom, eigenschappen die ik erg waardeer in de man(ager) (m/v) waar ik voor werk.

Enfin, morgen 19 november 2012 is het Internationale Mannendag (IMD). Natuuurlijk, “wij” (d.w.z. de vrouwen) hebben IVD (Internationale Vrouwendag), dus waarom geen mannelijke variant? Helaas doe ik nooit iets aan IVD, dus als één van de mannen hier in huis een feestje verwacht op 19 november ter ere van IMD, dan komt hij bedrogen uit.

Natuurlijk, het is goed dat vrouwen aandacht vragen voor gebieden waarop zij ongelijkheid ervaren; zo doen vrouwen gemiddeld 8,5 uur per week meer in het huishouden en verdienen ze (in NL) nog steeds 20,8% minder dan een man (zelfde werk, zelfde competenties). Maar wist je dat mannen:
• veel meer kans hebben om sneller dood te gaan dan vrouwen door arbeidsongevallen, verkeersongelukken of zelfdoding?
• en dat ook 11% van de mannen slachtoffer is van partnergeweld, maar dat het een taboe is om daarmee naar buiten te komen?

Kortom, zowel aan de kant van de mannen als bij de vrouwen zijn er nog steeds onderwerpen om aandacht voor te vragen, dus vandaar IMD en IVD.

Voor alle mannen daarom: Fijne Internationale Mannendag!!

Jong geleerd…..

Zeg het maar!

