Onze taal

Onze taal is een lastige taal om te leren. Zelfs als je het van jongs af aan hoort en spreekt omdat het je moedertaal is, blijkt het vaak niet makkelijk om foutloos Nederlands te schrijven*. Dat zie je terug in allerlei (geschreven) uitingen. Ik wil de komende tijd aandacht besteden aan de valkuilen en moeilijkheden, de onlogica maar ook de schoonheid van het Nederlands. Wie geïnteresseerd in onze taal, kan terecht bij het Genootschap Onze Taal. Dat is een vereniging voor taalliefhebbers, met een leuk en leesbaar eigen tijdschrift.

Om te beginnen hier de eerste strofe van een gedicht dat circuleert, waarin duidelijk gemaakt wordt, waarom Nederlands zo lastig is.

Nederlands moeilijk te leren?
Nederlands is voor buitenlanders moeilijk te leren,
maar weten we ook waarom?
Na het lezen van onderstaand gedicht is het u vast duidelijk.

Men spreekt van één lot, en verschillende loten,
maar ’t meervoud van pot is natuurlijk geen poten.
Zo zegt men ook altijd één vat en twee vaten,
maar zult u ook zeggen: één kat en twee katen?
Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik vloog.
Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog,
want woog is nog altijd afkomstig van wegen,
maar is dan ‘ik voog’ een vervoeging van vegen?

wordt vervolgd

————-

* ik pretendeer niet zelf foutloos Nederlands te schrijven en spreken, maar dat terzijde

Zeg het maar!

