Maatschappijleer

“Mam, hebben we nog ergens een krant?” Ja, kijk even in de krantenbak, zou ik zeggen. “Het moet wel een dagblad zijn, niet het huis-aan-huisblad en ook niet die Katholieke Krant van jullie”. Dat is nu net de enige krant waarvan we er genoeg van hebben liggen, maar enfin. Zoonlief graaft een ‘neutraal’ dagblad op en vertrekt weer naar zijn kamer. Even later is hij terug: “Er staat niet genoeg in, ik ga naar Matthijs”. Matthijs is een vriend die meerdere kranten ‘loopt’, die heeft vast nog wel een NRC of een AD over. En ja hoor, even later keert Junior terug met de benodigde couranten.

Hij verdwijnt naar zijn kamer en komt me van tijd tot tijd opzoeken in de keuken: “Mam, wat is privaatrecht?” even later: “Wat zijn bevoegdheden van de politie?”, weer later: “Hier staat dat de politie een raam ‘provisorisch’ had gerepareerd, wat betekent dat?” “En wat is een ombudsman eigenlijk?” “Wat is onafhankelijke rechtspraak?” Al roerende in potten en pannen probeer ik duidelijke antwoorden te formuleren. Nu heb ik een redelijke algemene kennis, maar wat moet je als ouder als je er zelf ook geen idee van hebt? Het zou misschien wel beter zijn voor het kind in kwestie. Hij (zij) moet dan zelf meer moeite doen om één en ander uit te zoeken, en wellicht steekt hij daar meer van op.

Ik vind het leuk om te helpen waar ik kan, en er komt vanzelf wel een moment dat ik ze het antwoord schuldig zal moeten blijven…. Dat dat moment nog maar even op zich mag laten wachten, want mama vind het heerlijk om zich ‘nuttig’ te kunnen maken en op die manier bij te dragen aan hun opleiding en ontwikkeling.

Zeg het maar!

