What (not) to do when in Rome

Do as the Romans do
Stel, je gaat een trip naar Rome maken, wat kun je het beste doen (of beter laten) als je daar bent?
Mijn advies: “When in Rome, do as the Romans do”.

De uitdrukking waaruit dit gezegde is ontstaan, wordt toegeschreven aan St Ambrosius, bisschop van Milaan, 387 na Christus: St. Augustinus is in Milaan en het valt hem op dat daar niet op zaterdag wordt gevast, zoals wel gebruikelijk in Rome. Hij raadpleegt bisschop Ambrosius, die antwoordt: ‘Als ik in Rome ben, vast ik op zaterdag, als ik in Milaan ben, dan niet. Volg gewoon de kerk waar je bent’. (St. Ambrose, quoted in St. Augustine Letters xxxvi. 32] (Migne), quando hic sum, non ieiuno sabbato; quando Romae sum, ieiuno sabbato) Deze opmerking is later in verschillende geschriften geciteerd en enigzins gewijzigd. Uiteindelijk werd het: Wanneer je in Rome bent, doe dan zoals de Romeinen doen.

Hier volgen wat opmerkingen over wat je wel en beter niet kunt doen in Rome:

Caffé e tramezzini (koffie en sandwiches)
Als je zin hebt in goeie koffie, ben je in Italië en dus ook in Rome, aan het goede adres. Een Italiaan zal echter zijn koffie staand aan de bar opdrinken, waar toeristen geneigd zijn een tafeltje op te zoeken (vaak aangemoedigd door het personeel in de zaak). In Italië is het echter zo, dat er 2 tarieven gelden: wat je staand aan de bar gebruikt, kost minder dan wat je aan een tafeltje gebruikt.  Als je dus wilt zitten, wees dan niet teleurgesteld of boos als de rekening hoger uitvalt dan staand aan de bar. Dezelfde consumpties (voor 2 personen koffie met broodjes) in hetzelfde restaurant kostten ons de ene dag (aan de bar) 9 euro en de volgende dag (toen we gingen zitten) 15 euro. ’s Lands wijs, ’s lands eer: wil je niet te duur eten en drinken, blijf dan staan.

Ook de prijzen op de terrassen aan bekende pleinen en vlakbij grote bezienswaardigheden liggen hoger dan enkele straten verderop. Kost een espresso ongeveer 80 cent, hoe dichter bij de Sint Pieter, hoe duurder hij wordt. Laat staan als je gaat zitten. Je kunt dus beter blijven staan. 🙂

Cappuccino e Cornetto
Do as the Romans do: hét standaardontbijt in Rome, is cappuccino e cornetto (ofwel een cappuccino waarbij een soort croissant gevuld met gele room wordt geserveerd). Erg aan te bevelen! Zo’n ontbijt kost rondom het Vaticaan (of elke andere bezienswaardigheid) 5 of 6 euro. Ga je echter naar het restaurant op de 5e verdieping in de Gianicolo Terminal (een grote parkeergarage waarin een enorme ‘voederschuur’ gevestigd is) dan betaal je € 1,40.  Je betaalt dus vooral voor de sfeer en het uitzicht. In het restaurant van de Gianicolo Terminal kwamen we regelmatig zusters en priesters tegen, die (na uitgebreide bestudering van de Bijbel) wel weten waar Abraham de mosterd haalt!

Gelato
In iedere reisgids staat hij vermeld: de beste ijssalon van Rome. Echter: wij hadden 3 reisgidsen bij ons en in elke reisgids werd weer een andere gelateria als beste geclassificeerd. We hebben ze dus alledrie maar getest. Gelato di San Crispino (Via della Panetteria 42, bij het Pantheon in de buurt), Giolitti (Via degli Uffici del Vicario 40) en Tre Scalini (Piazza Navona 30-35, wereldberoemd om zijn tartufo-ijs). We konden niet anders dan concluderen dat ze alledrie heel, héél erg lekker ijs verkopen. Mijn persoonlijke favoriet is toch Giolitti, waar ze (behalve verrukkelijk ijs met heel pure smaken) ook koekjes, taartjes en chocolade verkopen. Veel Romeinen gaan er zelf heen voor koffie met iets lekkers.

Toiletbezoek
Nu iets wat je beter NIET kunt doen in Rome: een openbaar toilet bezoeken (inclusief de toiletten van de meeste restaurants). Je eetlust wordt danig op de proef gesteld als je voor of tijdens het eten naar het toilet gaat en ga je na het eten dan loop je het risico dat je voor niets naar het restaurant geweest bent, omdat je alles er weer uitgooit. Tijdens mijn eerste bezoek in 2009 had ik dit al geleerd, waardoor ik er deze keer beter rekening mee kon houden. Niet teveel drinken als je op pad bent, altijd zakdoekjes en een flesje desinfecteermiddel in je tas en verder gewoon proberen ‘het’ op te houden tot je weer in je hotel bent, waar de badkamer te vertrouwen was.

Toch kon ik er niet altijd onderuit: op de Campo di Fiore ben ik naar het toilet geweest bij Sloppy Sam’s. Ik had het kunnen weten, het motto was: “Classy in the front, sloppy in the back”. Daar het toilet bezoeken was geen sinecure, terwijl mijn bovenbeenspieren op de proef werden gesteld door het “zweven boven de pot”, moest ik mijn broekspijpen omhoog houden om te voorkomen dat ze de drassige vochtige vloer raakten en tegelijkertijd trachten door mijn mond te ademen, want van ademen door mijn neus ging ik bijna over mijn nek. De toilet was eigenlijk al te vies om in te plassen, laat staan dat ik me om had willen keren om erin te kotsen…..

Gelukkig was het niet allemaal kommer en kwel: in de buurt van de kerk Santa Maria in Trastevere troffen we een leuke koffiebar (waarvan ik de naam helaas vergeten ben), waar de toiletten zelfs naar Nederlandse maatstaven redelijk waren (deze koffiebar had een Amerikaans aandoende naam, moderne inrichting met kleine tafeltjes en poefs en gratis wifi, dat weet ik nog wel). En de hygiëne van de toiletten op het dak van de Sint Pieter was zelfs zeer goed te noemen, al moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat dat om 09.00 uur ’s morgens was….

“Wanna see the Sistine Chapel, wanna skip the line?”
In de buurt van het Vaticaans Museum hoor je niet anders dan: “You wanna see the Sistine Chapel? Wanna skip the line? We have a special tour starting in 5 minutes!” Als je een week in Rome bent, kom je heel wat keren langs deze ticketverkopers, en na verloop van tijd word je steeds beter in het negeren. Gaf ik in het begin steeds vriendelijk antwoord, na een week kreeg ik wel een beetje eelt op mijn ziel. Inderdaad is de rij voor het Vaticaans Museum vaak erg lang (wachttijd tot wel 3 uur). Tip: koop (ruim) voordat je vertrekt online kaarten, daarmee mag je langs de rij lopen, direct naar de kassa’s. Wij stonden op die manier al om kwart voor negen in (een redelijk rustige) Sixtijnse Kapel, en dat terwijl het museum officieel om 09.00 uur opent!

Straatverkoop
De straatverkopers zijn veelal buitenlanders (Afrikanen) en ze verkopen fake-merktassen, paraplu’s en nep-horloges. (Dat wil zeggen, de horloges zullen echt genoeg zijn, de merken die erop vermeld staan, zijn dat niet).

Het assortiment werd razendsnel aan de omstandigheden aangepast; stel, je komt een tunneltje uitlopen en je ziet al gelijk: het is gaan regenen. Want de paraplu-verkopers staan er weer. Dezelfde verkopers die bij droog weer horloges in de aanbieding hebben. Ze zijn niet selectief, zelfs als je een paraplu in je hand hebt, proberen ze je er nog eentje te verkopen. Wie ook heel vasthoudend zijn, zijn de rozenverkopers, bijvoorbeeld bij de Spaanse Trappen. Ik had er eentje achter me aan, al roepende; ‘you nice lady, I like you so much, I have here flower for you, you are special’. Nou ben ik ook niet gek, dus ik snap wel dat deze man niet hals-over-kop zijn hoofd verloren heeft en verliefd is geworden op me, hij ziet gewoon handel. Ik weiger dus de rozen, maar deze man was heel vasthoudend, hij blééf maar aandringen en duwde me 3 grote rozen in mijn  armen. Hij liet ze los en ik had het gevoel dat ik weinig anders kon doen dan ze aan te pakken, anders zouden ze op de grond liggen (da’s dan weer zonde). Teruggeven was geen optie, want met een grote glimlach zei hij dat ze echt voor mij waren, want ik was heel speciaal. En weg was hij. Daar stond ik dan, met mijn rozen. De verkoper zag ik niet meer.

Maar dat duurde niet lang, want via een omtrekkende beweging ging ‘mijn’ rozenman naar mijn echtgenoot, om hem te vertellen wat een geweldige bofferd hij was dat hij met deze vrouw (…) getrouwd was. Nou weet mijn bofferd dat gelukkig zelf ook (hahaha). En, vroeg de rozenman, of mijn echtgenoot niet wat over had voor rozen voor zijn grote liefde, als hij tenminste van mij hield…… Ja, ze zijn uitgekiend! Ik gaf de rozen terug, niet omdat Manlief dat wilde, maar omdat ik ze van het begin af aan al niet zag zitten. Ik hou namelijk niet zo van deze verkooptechnieken.  Maar kon het niet laten om Manlief later een paar keer te pesten: “Als je écht van me houdt, dan koop je rozen voor me…..”

Do Romans do that?
Of Romeinen in hun eigen stad ook weleens ‘bezienswaardigheden’ gaan bezichtigen weet ik  niet, maar neem één ding van mij aan: als je als toerist iets goed wilt kunnen bezichtigen, zul je vroeg op moeten. Tenzij je het leuk vind om uren in de rij te staan, slaap dan vooral lekker uit. De dag dat wij de Sint Pieter gingen bekijken, stonden we om kwart voor zeven voor de detectiepoortjes op het Sint Pieterplein. Om 07.00 uur gaat de basiliek open, en geloof het of niet, maar dan staat er al een (kleine) rij. Wij hebben het ontbijt ervoor overgeslagen (dat was nl. pas om 07.30 uur in ons hotel), maar dat was maar een kleine prijs om te betalen. We hebben de Sint Pieter ‘voor onszelf gehad’ (die 100 man die gelijk met ons naar binnen ging loste gelijk op in de grote ruimte) en we stonden ook als één van de eersten op de koepel. Het is zo heerlijk om alles zo ontspannen en op je gemak te kunnen bekijken, vrij uitzicht op de Pietà van Michelangelo, in plaats van rijen dik voor het glas met zijn allen.

Ook de dag dat we naar het Vaticaans Museum gingen waren we vroeg, met als bonus dat we vroeg in de Sixtijnse Kapel waren, rustig konden zitten en alles rustig in ons op konden nemen. Tip: neem een spiegeltje mee om langdurig het plafond te kunnen bestuderen zonder je nek te verrekken. Een kleine verrekijker of toneelkijker is ook geen overbodige luxe.

Er is uiteraard nog veel meer te vertellen over Rome. Goethe zei het al: “Rome is als de zee, hoe verder je erin gaat, hoe dieper hij wordt.”

Zeg het maar!

