Verdwaald in knollen-knollenland

Gegeven de tijd van het (kerkelijk) jaar, was ik op zoek naar recepten voor voedzame vegetarische soepen.  Op internet is voldoende te vinden en deze soep viel direct op door zijn toepasselijke naam:kluizenaar(s)soep. Dat leek mij wel wat. Eén van de ingrediënten in het recept was ‘een knolraap’….. Ik moest er even over nadenken: ik ken koolraap, koolrabi, knolselderij, maar wat is nu ook weer een knolraap? Natuurlijk ben ik bekend met de hit van Drs. P ‘Knolraap en lof, schorseneren en prei’, maar van zowel de schorseneren als de knolraap kon ik mij geen beeld vormen.

Gelukkig heb ik Het Basisboek van Albert Heijn, waarvan de ondertitel luidt: 1086 producten kopen, koken en bewaren. Deze titel dekt de lading: het boek staat vol met allerhande etenswaren, inclusief foto’s van de producten in hun onbewerkte staat, wat erg handig is in deze tijd van schoongemaakte en voorverpakte groenten.

Onder de K stonden de koolraap en koolrabi (twee totaal verschillende knollen overigens). Knolselderij stond onder de S van selderij, maar dat mag de pret niet drukken. Zelfs schorseneren (ook wel ‘armeluisasperges’ of ‘keukenmeidenverdriet’ genoemd) stonden er in. Echter; knolraap? Niet te vinden! Niet onder de K van knol, niet onder de R van rapen.

Onderzoek op internet dan maar. En wat blijkt, er blijkt grote verwarring te bestaan. Qua spelling raken sommigen al in de war van de koolrabi, waardoor ze schrijven over een koolraab in plaats van een koolraap. En menigeen begaat de vergissing te denken, dat de koolraap en de knolraap gelijk en uitwisselbaar zijn. Gelukkig vond ik de site van Jurgen, een moleculair bioloog. Op zijn blog, getiteld: ‘Koken met kanker’, de culinaire avonturen van een (ex)darmkankerpatiënt las ik dat de knolraap ook wel meiknol wordt genoemd. En er heel anders uitziet dan een koolraap, zowel van buiten als van binnen. Jurgen heeft hier gedegen onderzoek naar gedaan, de verschillende bronnen zijn op zijn blog te vinden.

Enfin, ik moest dus op zoek naar een meiknol(letje). Deze groente staat niet in het AH BasisBoek, ook niet onder de M van mei(knol). Volgens Wiki is “de knolraap (Brassica rapa, ook meiraap, meiknolletje, knol of raap genoemd) een oude groente die in Nederland vrijwel alleen nog door de amateurtuinder en in de biologische landbouw geteeld wordt, maar bijvoorbeeld in België en Frankrijk heel gewoon is”. Ook op andere sites las ik, dat ik ze in Nederland alleen hooguit nog in Limburg kon kopen, en anders moest ik toch Belgische kennissen inschakelen om ze naar hier te krijgen. Wat schetst mijn verbazing: vanmorgen op de weekmarkt in Leiden trof ik bij één van de vele groentekramen een hele kist meiknollen aan! Dus het recept voor kluizenaar(s)soep kan binnenkort uitgeprobeerd worden.

Nog wat leuke knolraaptrivia:
– in Heesch (onder Oss) zijn ook Knolrapen te koop…. Knolraap is een straat aldaar.

– Niet alleen in recepten halen mensen de twee etenswaren door elkaar, op een ‘knutselwebsite’ las ik, dat je een lampion voor Sint Maarten kunt maken van een uitgeholde suiker- of voederbiet maar dat ook een knolraap kan volstaan. Ik zou zeggen: veel succes, dat wordt een klein lampionnetje. Natuurlijk wordt hier een koolraap bedoeld.

– Knolrapen werden al geteeld door de Romeinen en de Oude Grieken. De domesticatie heeft waarschijnlijk plaatsgevonden in Afghanistan, Pakistan en het Middellandse Zeegebied.

Om aan de onduidelijkheid een eind te maken hieronder nog eenmaal de hoofdrolspelers van deze blog:

koolraap (met een p), foto uit het BasisBoek, niet te verwarren met…..
…de knolraap ofwel meiknol, hier gefotografeerd op de keukentafel
die je weer niet moet verwarren met de knolselderij (ook op de keukentafel)
en tenslotte: koolrabi (met een b) (foto uit het BasisBoek)

En tenslotte: een leuke video bij het nog immer actuele en geniale nummer van Drs. P, over Knolraap en Lof, Schorseneren en Prei

Zeg het maar!

