Twitteren, twitterde, heeft (nog nooit) getwitterd

Ik wil jullie mening horen: twitteren of niet twitteren, dat is de vraag? Wat vind jij ervan: zit je zelf op Twitter, wat is voor jou de meerwaarde, mis ik veel als ik niet Twitter? Of ben je juist anti-twitter en zoja, waarom? Het voegt ongetwijfeld niets toe, maar hier volgt mijn blog over het fenomeen Twitter:

De Nederlandse taal is sinds enkele jaren een werkwoord rijker; twitteren. Twitteren is het sturen van een kort berichtje (max 140 tekens) via internet, dat door anderen gelezen en eventueel doorgestuurd kan worden (een doorgestuurd bericht noem je een retweet).
90% van de berichten is vermoedelijk van het niveau: “lekker aan de koffie”, maar zodra er belangrijk nieuws is, is Twitter een snelle manier om berichten aan elkaar door te kunnen geven.

Afgeleid van het werkwoord twitteren zijn er nog meer nieuwe woorden ontstaan: een gebruiker is een twitteraar, een berichtje is een tweet, een volger (volgt de berichten van een bepaald persoon) wordt ook wel een tweep genoemd, er is al een twinterview gegeven, en een bericht wordt ook wel afgesloten met ‘twexit’. In het Engels worden twittergebruikers ook wel tweeple genoemd, een samentrekking van twitter en people. Twitterati is een lijst van A-tweeple die mensen willen volgen (zoals John Cleese, of Stephen Fry). In een Twittonary (samenvoeging met het Engelse dictionary = woordenboek) kun je de twittergerelateerde woorden opzoeken.

Twitteren is ook een goede manier gebleken om relletjes te ontketenen, door berichtjes te sturen die op het randje (of er ver overheen) zijn. Zo kwam Paul de Leeuw met de volgende tweet, verstuurd tijdens het huwelijk van prinses Victoria van Zweden: “Zit u ook stiekem te wachten op een zwarte Saab die zich in één of ander monument boort? Niet dat ik het ze gun, maar dan gebeurt er wat!” Zoals te verwachten valt, deed dit bericht een hoop stof opwaaien.

Ook hoaxes (nep-berichten) zijn via Twitter in no-time het land rond. Zo hield een bericht dat Koningin Beatrix haar aftreden zou aankondigen de gemoederen bezig, er was een bericht over ‘gratis geld’ via geldautomaten van ING, en doen mensen zich op twitter soms voor als een ander. Onlangs heeft de firma Carglass te maken gekregen met een hoax, waarbij twitteraars zich op Twitter voordeden als de firma Carglass. Ze deden dit volgens eigen zeggen omdat ze zich irriteerden aan de Carglass reclames.

Zelf ben ik nog een twirgin (twitter-maagd). Toen Twitter voor het eerst overwaaide naar ons continent (vanuit Amerika) dacht ik dat het geen lang leven beschoren zou zijn. Mijn ongelijk in dezen is allang bewezen. Vervolgens merkte je, dat ‘iedereen’ ermee aan de slag ging, ook onze politici. Toen dacht ik, het zal geen lang leven beschoren zijn onder jongeren, want als zelfs Balkenende ermee aan de slag gaat, dan is het niet hip. Maar desondanks wordt de hype (of twype?) alleen maar groter. Verschillende keren is het einde van de Twitter-hype al aangekondigd (berichten daarover stammen al uit 2009) maar vooralsnog neemt het aantal twitteraars alleen maar toe.

In eerste instantie twijfelde ik geen moment: nooit zou ik een Twitter-account openen. Ten eerste: who cares wat ik vind, denk en doe, en ten tweede: ik kan mijn non-informatie al op andere plaatsen kwijt, denk aan Hyves en deze blog. De laatste dagen twijfel ik ineens: mis ik niet te veel, door mezelf van Twitter af te sluiten? Nu zit ik in een twijfelfase, ik heb nog nooit getwitterd, moet ik daar verandering in gaan brengen? Wordt vervolgd?

4 gedachtes over “Twitteren, twitterde, heeft (nog nooit) getwitterd

  1. Vergeet niet toe te voegen: het twitter debat, dat soms kan ontaarden in een twitter-fittie. Voor mij is Twitter vooral een ‘sociaal medium’, dat mensen bij elkaar brengt en ze zo ideeën en bronnen laat uitwisselen. Een paar van de beste artikelen die ik in de afgelopen maanden heb gelezen, werden me bijv. aangeraakt via Twitter.

    1. Dank voor uw reactie, pastor Anton. U zegt dus: Twitter als sociaal medium (dus niet alleen voor de mededelingen over de koffie ;-))

      Ik ben benieuwd of er mensen zijn (die dit lezen en) die Twitter weleens gebruiken om afspraken te maken in ‘het echte leven’. En dan bedoel ik niet met je bestaande vrienden, maar met nieuwe mogelijke vrienden die je via Twitter leert kennen. En hoe dat uitpakt. Zelf ben ik weleens met een groep vrouwen die ik via een internetforum had ‘ontmoet’ op stap gegaan, dat was best bijzonder.

  2. Tja, als Twitter lurker kan ik er niet echt in adviseren. Ik volg wat mensen en de discussies die ze voeren. Ik heb alleen (nog) niet de behoefte mezelf er ook in te gaan mengen.

  3. Ik denk dat net zoals bij elke internethype het belang zwaar overdreven wordt. Als je het nu over ICQ of Second Life hebt, kijken mensen je ook vragend aan, dat zal met Twitteren ook wel gaan gebeuren.

    Met b.v. het neerstorten van een Turkish Airlines-vliegtuig bij Schiphol werd Twitter geroemd omdat daar als eerste melding van het ongeluk werd gedaan. Maar ze vergeten erbij te zeggen, dat je dan of toevallig een volger moet zijn van degene die de melding doet, of voordurend moet zoeken naar b.v. “aircrash” en “Schiphol”, welk mens doet dat? (Behalve journalisten die geen zin hebben zelf achter het nieuws aan te gaan 🙂

    Als nadeel wordt genoemd dat het gebruikt kan worden voor oproepen tot rellen, ook dat is betrekkelijk: de organisatoren zijn nl. veel makkelijker traceerbaar dan b.v. de SMS-georganiseerde rellen (helaas bestaan die ook).

    Ook een nadeel als te korte berichten zie ik niet zitten, de bondigheid is m.i. juist een sterk punt. En wat alledaagse onbenulligheden betreft, dat maakt mensen weer wat menselijk, volgens mij is dit ook een reden waarom politici graag twitteren.

    Enige echte nadeel is denk ik het feit dat veel mensen nogal slordig met hun eigen gegevens omspringen, maar dat geldt voor elke sociale netwerksite.

    Overigens twitter ik zelf ook, ik gebruik het voornamelijk als status-update als ik meerdere dagen van huis ben, de berichtjes worden dan ook meteen doorgestuurd naar mijn www op Hyves, mijn status op Facebook en naar de zijbalk van mijn blog (die overigens een hele tijd niet meer bijgewerkt is).

    En het is ook gewoon leuk om af en toe iets te volgen, maar daarvoor hoef je geen twitteraar te zijn.

    P.S. Ik hoop niet dat ze met twondoleance-registers gaan komen, dat vind ik toch wat minder.

Zeg het maar!

