Engelse Drop

Blauwe koninginnehoedjes

Voor zijn verjaardag kreeg Jongstezoon van mijn tante een mooie doos Engelse drop. Nou ben ik dol op Engelse drop, vooral op de blauwe koninginnehoedjes. Die noem ik zo, omdat ze me doen denken aan een hoedje van koningin Juliana. Het is me niet gelukt om een afbeelding te vinden van de koningin met het bedoelde hoedje, dus misschien bestaat dat hoedje alleen in mijn verbeelding, maar hoe dan ook, voor mij is en blijft het blauwe bespikkelde snoepje een koninginnehoedje.

Doe mij maar een blauwe ‘spog’

In een doos Engelse drop zitten 10 verschillende snoepjes, ik ging er van uit dat die geen officiële naam hadden. Op een Engelse website waar alle dropjes stuk voor stuk worden beschreven, vond ik de volgende omschrijving: “The Circular Aniseed One with the Little Balls of Sugar on the Outside”. Maar wat schetst mijn verbazing: op andere sites, waar je snoep en chocola kunt bestellen, zag ik dat de koninginnehoedjes officieel ‘Spogs’ heten. Ook worden ze wel ‘Jelly Buttons’ genoemd.

Originele Engelse drop

De doos drop was van een Engels merk en geproduceerd in Engeland, en het schoot het door mijn hoofd: dit is dus ‘échte Engelse drop’. Ik verdiepte me in de verpakking, want hoe noemen ze Engelse drop eigenlijk in Engeland? Dat bleek gewoon ‘Liquorice Allsorts’ te zijn, vrij vertaald ‘allerlei soorten drop’. Dus niet ‘English’ of ‘British’. Uit de achterkant van de verpakking van de drop bleek verder, dat alleen Nederanders en Finnen praten over ‘Engelse drop’. Duitsers, Denen, Noren en Zweden noemen het ‘Lakritz/s’ oftewel ‘drop’ (de spelling verschilt iets per taal).

Drop of geen drop?

De belangrijkste ingredienten zijn drop, suiker, anijs en kokos. En verder wordt er ook gelatine gebruikt. Het koninginnehoedje is trouwens de enige, waar géén drop in zit. Eigenlijk valt Engelse drop niet onder de gewone dropjes, maar bij de categorie suikerwaren. Het is al in 1760 uitgevonden door de Engelse apotheker George Dunhill en de naam Engelse drop verwijst dus naar het land van herkomst. Sinds 1899 wordt de drop door de Basset Company op grotere schaal gemaakt, in Sheffield, Engeland.  Het verhaal gaat dat Charlie Thompson, een vertegenwoordiger van the Basset Company, met een mogelijke klant in gesprek was. Hij liet echter zijn uitstalling met voorbeelden vallen en de verschillende gekleurde snoepjes lagen overal door elkaar.  De klant was daar zo tevreden over, dat een ‘nieuwe’ dropsoort was geboren.

Fotogeniek

Nu heeft Engelse drop iets fascinerends. Het is niet alleen erg lekker, het ziet er ook goed uit. Het is een fotogeniek soort drop. Er zijn sieraden van Engelse drop, zeep in de vorm van Engelse drop, verjaardagstaarten, t-shirts, regenlaarzen (!), schilderijen, knutselprojecten van vilt, van klei, haakwerkjes, quilts en zelfs meubels (poefs) in de vorm van Engelse drop. Ook een speelhuisje voor kleine kinderen, dat opgebouwd was uit blokken Engelse drop. Vermoedelijk zit het aantrekkelijke in de vorm en de kleuren, maar vooral ook in de combinatie van dat alles bij elkaar. Want gesorteerd zijn de snoepjes lang zo aantrekkelijk niet.

Gelukkig heeft Charlie Thompsom de hele boel door elkaar gehusseld.

One thought on “Engelse Drop

  1. Pingback: Tweets that mention Engelse Drop « Marks&Marks blogspot -- Topsy.com

Zeg het maar!

