Komkommertijd: Irritatiefactor

Ergeren om het ergeren
Doe jij dat ook wel eens? Een krant, tijdschrift of website lezen, puur om je even te ergeren? De websites van de Telegraaf en Spits zijn daarvoor goeie; als ik me wil irriteren, volstaat het om die te openen en dan (nog afgezien van de toon van de berichtgeving, dat is vaak al irritatiefactor nummer één) de reacties onder de berichten te lezen. Met name als de berichten gaan over buitenlanders/allochtonen/moslims of over bonussen voor bestuurders en andere misstanden in Nederland (in zorg, onderwijs etc). Dan realiseer ik me weer, dat het Nederlands taalonderwijs niet meer is wat het geweest is, maar ook, dat veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is….

Popi
Ook aan populair taalgebruik kan ik me ergeren:  ‘buuf’, ‘me lieffie’, ‘bling’ als werkwoord (“bling nu je foto”), ‘kiddoos’, alle vormen van verkleining, ‘mannetje’, ‘buurvrouwtje, ‘collegaatje’ en ‘mijn kindje’ (zeker irritant als dit over een huisdier gezegd wordt). Insluipers als ‘kan’ waar ‘kun’ (of ‘kunt’) zou moeten staan (“U kan deze bestellen”) en ‘hun’ waar ‘ze’ zou moeten staan (“hun hebben/zeggen/denken”). Verder: ‘ik zeg: doen’, ‘wolla’, ‘helemaal leuk/goed’, ‘egt’ en ‘lache’.

Dt bestaat niet
En dan de vloek aller vloeken: overal standaard een ‘d’ achter plakken.  Het d, t of dt-dilemma zal ik maar zeggen. Voorbeelden (weer van de Telegraaf-site natuurlijk): “het gebeurd”, “het selecteerd zichzelf” en “verzind voor je begind”. En met ‘verzind voor je begind’  hebben we dan ook een leuke te pakken: uitdrukkingen en gezegden verhaspelen.

Uitdrukkingen en gezegden
“Fred en Ria Draadstaal” zijn er bekend mee geworden, maar het komt in het dagelijks leven echt vaker voor:

De klok horen luiden maar niet weten waar de lepel hangt
Iemand iets in de maag schuiven
Er gaat een lampje bij me rinkelen
Hij kent het parcours uit zijn duimpje
Op je achterste tenen lopen
Een flinke lepel in de pap hebben
Je kijkt of je vuur ziet branden
Het dubbeltje valt
Hij hield de kiezen op elkaar
Geen haar op mijn hoofd dat daarvan gedroomd had

Animated gifs
En wat te denken van die bewegende plaatjes die je soms in Hyves-krabbels geplakt ziet? ‘Ik wens je een geweldige maandag’ met een vleugelwiekende vlinder,  ‘Ik kwam even langs om je een fijne dinsdag te wensen’ met een beertje dat een hart vasthoudt, en zo kun je de hele week voort. Met engelen, elfen, beertjes, regenbogen, rozen, het assortiment is schier eindeloos. Dat ze populair zijn, mag blijken uit het enorme aanbod van sites waar je ze kunt halen: krabbelme, bestekrabbels, 1001krabbels,krabbelmaar, artkrabbels, krabbelhits, mijnkrabbels, krabbelplaatjes, krabbelgek, krabbelstart, 123krabbel, krabbelsxl,krabbelpret, krabbelmij, krabbelnu. En dat zijn nog maar wat Nederlandse krabbel-sites. De .com en .eu sites heb ik nu nog buiten beschouwing gelaten.

Kortom, het internet is bij uitstek een geschikte plek om je irritatiebehoefte te bevredigen.

Een gedachte over “Komkommertijd: Irritatiefactor

Zeg het maar!

