Vrij!

Het thema van het extradikke zomernummer van de Opzij is ‘Vrij!’

Voor haar artikel “Ik moet helemaal niets”  heeft Marte Kaan met een aantal vrouwen gesproken en gevraagd wanneer ze zich echt vrij voelen. De moeders onder hen waren het unaniem eens: vrijheid, dat voelen ze als de kinderen er niet zijn.
Je zou dus denken, dat ik dezer dagen het ultieme vrijheidsgevoel moet ervaren: kinderen naar Turkije, en ook manlief is een weekje weg. ‘Tuurlijk, ik ben (behoudens mijn verplichtingen ten aanzien van mijn werk) vrij om te gaan en te staan waar ik wil. Ik eet wanneer ik wil, ik doe waar ik zin in heb. En omdat ik maar weinig boodschappen nodig heb en mijn drang tot poetsen enorm afneemt al er niemand anders in huis is, houd ik veel meer tijd over. Dat is waarschijnlijk vrijheid, maar is het ook geluk?

Geluk en vrijheid houden (uiteraard) verband met elkaar. Maar zelf ben ik niet zozeer bezig met de vraag of ik vrij ben, maar meer met de vraag: (wanneer) ben ik gelukkig? Vooropgesteld: ik voel me momenteel zeker niet ongelukkig. Ik ben nu wel even alleen, maar niet eenzaam. Toch ben ik het gelukkigst, met mijn gezin onder handbereik. Een weekje zonder elkaar kan prima, maar langer moet het ook niet duren, want dan zou ik me waarschijnlijk wél ongelukkig gaan voelen.

Eén van de moeders in het artikel zegt: “Ik voel me kilo’s lichter zonder de last van de kinderen die voortdurend een beroep op je je doen, omdat ze honger hebben, een doodssmak dreigen te maken of zich eenzaam voelen”. Ik herken wel wat ze zegt, alleen zou ik het geen ‘vrijheid’  noemen. Misschien een moment van rust. En zonder die momenten van rust word je waarschijnlijk erg gestresst en ongelukkig, maar om dat nou de ultieme vrijheid te noemen?

Vrijheid is voor mij: kunnen doen wat ik wil, kunnen geloven wat ik wil, kunnen zorgen zoals ik dat wil, kortom, kunnen zijn wie ik ben. Dat is voor mij vrijheid. Zorgen voor mijn man en twee zoons. En ik ben maar wat blij als ze straks weer een beroep op me doen.

Zeg het maar!

