Ondergewaardeerde Beroepen: verkoopmedewerker

Een twijfelgeval in de lijst met ondergewaardeerde beroepen; de verkoopmedewerker (m/v) in een winkel.

In eerste instantie had ik mijn twijfels, of deze functie thuishoort in het rijtje ‘ondergewaardeerde beroepen’. Maar toen ik er langer over nadacht, vond ik dat het wel het geval is. Ondergewaardeerd, soms door de klant, maar soms ook door de medewerker zelf. Sommige verkopers lijken hun eigen functie zo weinig serieus te nemen, dat ze ook niet bereid zijn hun best ervoor te doen.

Ik durf mezelf ervaringsdeskundige te noemen: ik heb 3 jaar op de markt en 5 jaar in een (telecommunicatie)winkel gewerkt als verkoper (m/v). Daarnaast ben ik ervaringsdeskundig als klant: zolang ik geld heb, geef ik het tenslotte ook uit.

Als verkoper heb ik ze langs zien komen; de onbeschofte klant, de schreeuwende klant, de dreigende klant en ja, zelfs de gijzelnemende klant, die het niet eens is met het beleid van het bedrijf waar jij voor werkt.

Maar ook als klant heb ik ze gezien: de verkopers die hun privégesprek niet wensen te beëindigen, al sta jij daar met een prangende vraag, de caissières die half zo oud zijn als jijzelf en je ongevraagd tutoyeren, verkopers die nog minder weten van het product dat ze geacht worden te verkopen dan de klant die zich alvast enigzins georiënteerd heeft. Ik begrijp het wel; ze worden waarschijnlijk onderbetaald en zien geen reden om een stapje extra te doen, maar toch…… Het kost ze klanten.

Ik zag afgelopen week bij de drogist op de toonbank een (nieuwe) zonnebrandcrème voor het gezicht staan, die aangeduid werd met ‘Light Sensation’. Ik vroeg aan de jongeman (J) achter de balie of deze zonnebrand voor het gezicht misschien minder ‘vet’ was dan andere crèmes.
J: “Zonnebrandcrème is nooit vet”.
ik: Nee, daar heeft u gelijk in, ik bedoel misschien minder zwaar, of dik.
J: “Dan smeert u het er te dik op”.
ik: Als het uit de tube komt, is het soms zo dik en lastig uit te smeren, er blijft een hele witte laag achter.
J: “Dan zal het wel oud zijn”.
ik: En wat ik bedoel, wat zo vervelend is, dat als ik het opsmeer, dat mijn huid daarna zo begint te zweten, allemaal kleine zweetdruppeltjes en ik dacht ….
J: “Dan heeft u waarschijnlijk een vette huid”.
ik: Ehm.. nou ja, heeft u deze Light Sensation ook in een hogere factor?
J: “De factor maakt niet uit, het ligt aan uw huidskleur hoe vaak u het op moet smeren”.
ik: Ja… maar ik gebruik altijd factor 30 en dit is 15.
J: “U kunt gewoon factor 15 gebruiken, maar met uw lichte huid moet u het alleen 2 x zo vaak opsmeren”.

U snapt het al, het flesje is op de toonbank blijven staan.

Tja, verkopen, het is en blijft een vak. Dat niet iedereen beheerst. En niet iedereen waardeert.

One thought on “Ondergewaardeerde Beroepen: verkoopmedewerker

  1. LOL; alsof ik de situatie zélf beleefde!

    Ik heb het bij het Kruidvat ooit gewaagd alle boodschappen uit te pakken bij de kassa in afwachting van mijn voorganger. Bleek dat ze dáár – bij de kassa – nog een aantal bonnetjes moest invullen. De kassamedewerkster vroeg de klant niet om het drie stappen verder even in te vullen, maar stond rus-tig af te wachten. Op mijn vraag of dat invullen niet bij de andere niet in gebruik zijnde kassa kon worden gedaan werd geantwoord dat ík maar geduld moest hebben. Ik ben meteen de uitgelopen met achterlating van de boodschappen. Komt die verkoopster me achterna gerend of ik de boodschappen even zelf terug wilde zetten. “Kan ik wel, maar doe ik nou even niet: ik wil vóór sluitingstijd mijn boodschappen halen bij de Etos.” Waarop meerdere klanten mijn “voorbeeld” volgden.

    Ik geef toe: ik ben nou niet direct de gemakkelijkste klant en helemáál niet als ze me op de zenuwen gaan werken.

Zeg het maar!

