There’s no such thing as a free lunch

Bij ons thuis zijn de rollen lekker traditioneel verdeeld: ik ‘ben’ van het handwerk(en) en mijn man ‘is’ van de techniek. In de praktijk vertaalt zich dat in een interesse voor technische snufjes en handige gadgets van zijn kant en belangstelling voor papier&lijm en naald&garen van mijn kant.

Toch heb ik geen afkeer van techniek, ik loop alleen nooit voorop in de ontwikkelingen. Het is dat manlief mij weet te interesseren voor al die technische hoogstandjes, anders was ik vast een digibeet gebleven. Dat ik al jaren een digitale agenda van het merk Palm bezit, komt omdat ik die gekregen heb. Het is een handig apparaat, waarin ik mijn afspraken kwijt kan, aantekeningen kan maken en waar een adressenboek in zit. Ik kan er zelfs een boek op lezen, je zet een boek op het geheugenkaartje en voilá. Wat ik er niet mee kan, is bellen, maar ach…. Voor dat doel zwerft er nog een Nokia in mijn tas.

De Palm is dus een tweedehandsje. Ooit nieuw gekocht door mijn eega, maar toen hij verder evolueerde in PDA-land, kreeg ik zijn ‘afdankertje’, waar ik overigens heel blij mee was. Als ik hem niet gekregen had, zou ik nog steeds trouw elk jaar de Vrouwen agenda van Opzij kopen. Intussen is Mijn Lief gevorderd tot het niveau van de smartphone, een agenda waar je van alles mee kunt, ook bellen. Of een telefoon waar je ook je afspraken op kwijt kunt, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik werk al 5 jaar met de ‘oude’ PDA en aangezien dit apparaat niet kapot te krijgen is, zag ik nooit een reden om hem te vervangen.

Toch heb ik gisteren ook een smartphone besteld. Waarom? ‘Omdat het kan’ zou het voor de hand liggende, maar o zo flauwe antwoord zijn. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat ik er ook geen goede reden voor kan verzinnen. Mijn mobiel doet het goed, mijn agenda ook. Ze zijn alleen niet verenigd in één apparaat.

Ik kan als excuus aandragen, dat ik de laatste in ons huishouden ben, die zo’n ‘slimme telefoon’ aanschaft. Zelfs onze kinderen van 15 en 17 hebben al meer geavanceerde apparatuur dan ik. Dat geldt trouwens voor de meeste tieners heden ten dage. Kortom, ik ben net een Neanderthaler in GSM land. Toch kan ik mijn aanschaf maar moeilijk verantwoorden voor mezelf. Het enige andere pluspunt dat ik kan aandragen is dat het ‘gratis’ is.

Nu weten we allemaal dat “there’s no such thing as a free lunch” oftewel ‘niets is gratis’. Een ‘gratis’ telefoon wordt door de providers terugverdiend door middel van een abonnement. Mijn excuus, dat ik dat abonnement toch al jaren heb, en dat het dus niet zo veel uitmaakt om nog eens voor 2 jaar bij te tekenen als je daarvoor wordt beloond met een gratis toestel, is natuurlijk ‘kul’. Je legt je weer vast voor een aantal jaar, mocht je in de tussentijd ergens anders voordeliger uit zijn, dan kun je, op straffe van contractbreuk, niet overstappen. En dat het abonnement en passant voor een luttel bedrag per maand wordt uitgebreid met ‘eindeloos online’ maakt het ook al een stuk minder ‘gratis’. Uiteraard zou ik gek zijn als ik niet eindeloos online zou gaan, ik kan nu per slot van rekening internetten op mijn mobiel, altijd en overal. Dat dat luttele bedrag slechts het eerste jaar betreft en je daarna de volle mep gaat betalen neem ik op de koop toe. Kortom, ik ben me ervan bewust dat ‘gratis’ niet bestaat, maar hebzucht wint het weer eens van gezond verstand.

Maar dat het wérkt is duidelijk, want is iets ‘graties’, dan is ons geweten snel gesust en hebben we vrij baan om weer eens over te gaan tot een onnodige aanschaf. Dus één dezer dagen zal er een postbode voor de deur staan met een gratis apparaat, waar ik hoe dan ook dubbel en dwars voor zal betalen. Al was het maar met mijn schuldgevoel.

Zeg het maar!

